ПОЕТ ТИШІ: ДО 100-РІЧЧЯ ФРАНЦУЗЬКОГО МІМА МАРСЕЛЯ МАРСО

ПОЕТ ТИШІ: ДО 100-РІЧЧЯ ФРАНЦУЗЬКОГО МІМА МАРСЕЛЯ МАРСО

Цьогоріч Криворізький академічний міський театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху» своє найголовніше свято – Міжнародний день театру – присвятив всесвітньовідомому французькому актору-міму Марселю Марсо (1923—2007). 22 березня 2023 року театральна спільнота відзначила 100-річчя майстра, творчість якого мала значний вплив на розвиток світового театрального мистецтва ХХ століття. Мати Марселя — Ганся походила з України, народилася у містечку Яблунів поблизу Коломиї.

Великий мім виховав чимало учнів та надихнув багатьох артистів. Серед його захоплених прихильників опинився і Олександр Бєльський (тоді студент-медик, учасник студії пантоміми у Дніпропетровському Палаці студентів імені Юрія Гагаріна), якому пощастило близько поспілкуватися з майстром під час приїзду того до України у 1968 та 1973 роках, продемонструвати свою майстерність, отримати цінні поради та вказівки. Ці зустрічі багато в чому допомогли утвердитися молодому митцеві та в подальшому створити свій унікальний колектив – Криворізький академічний міський театр музично-пластичних мистецтв “Академія Руху”.

Яким чином у Кривому Розі виник театр пластичної драми? Початок можна вести від приїзду до Радянського Союзу в Москву на Всесвітній фестиваль молоді 1957 року Марселя Марсо, який був учнем Етьєна Декру – автора методології акторської майстерності у пантомімі. Після цього почали виникати студії пантоміми, які в основу поклали опис технологій Декру. У Дніпропетровську в Палаці студентів імені Ю.Гагаріна 1964 року був створений театр пантоміми, керував ним Георгій Городецький, який багато знав про розвиток цього виду мистецтва у Франції, Чехословаччині, Польщі, інших країнах. Ансамбль мав творчі зустрічі з зірками пантоміми — поляком Генріхом Томашевським, чехом Ладиславом Фіалкою, литовцем Гедрюсом Мацкявічюсом, французом Марселем Марсо. Нинішній керівник та засновник «Академії руху» Олександр Бєльський розпочав творчий шлях в театрі пантоміми 1968 року, став солістом та займався там до переїзду в Кривий Ріг після закінчення навчання в Дніпропетровському медичному інституті. Однією з найвизначальніших подій він вважає зустрічі з Марселем Марсо у 1968 та 1973 роках у Києві та Донецьку. Митець зустрічався з колективом з проведенням високопрофесійних розмов про мистецтво пантоміми та практичними уроками. В країнах Балтії було започатковане створення самостійних театрів пантоміми. «Ризька пантоміма» виникла 19 листопада 1956 року, її заснував Робертс Лігерс. Каунаський театр пантоміми виник 27 жовтня 1966 року, це справа Модріса Тенісона, який пройшов школу в ризькому осередку. Там розпочав шлях Гедрюс Мацкявічюс, який 1973 року створив Московський театр пластичної драми. Саме його приклад та дружнє спілкування з ним надихнули Олександра Бєльського створити в Кривому Розі у Палаці культури ЦГЗК експериментальну студію пантоміми, вона виникла 1974 року, 1983 року перетворилася на перший в Україні театр пластичної драми, 1987 року – на професійний молодіжний театр-студію пластичної драми «Двох А», 1994 року – на міський професійний театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху», 2012 року театр отримав статус академічного.

25 березня 2023 року в «Академії руху» пройшла урочиста творча зустріч – пошанування Марселя Марсо з нагоди ювілею.

Глядачі побачили на великому екрані відео та фотоматеріали з теле- та кіноархівів різних країн з уривками з вистав видатного митця, його уроками, творчими зустрічами, розповідями про суть пантоміми як особливого виду мистецтва.

Актори театру феєрично представили фрагменти найкращих вистав колективу за останні роки: “По той бік кургану”, “Акакій”, “Пейзаж”, “Дідух”, “Арлекінада”. Було показано унікальний номер-спогад «Балада про дерево», який свого часу Марсель Марсо бачив наживо у виконанні Олександра Бєльського.

Директор-художній керівник театру «Академія руху», заслужений діяч мистецтв України Олександр Бєльський щиро та зворушливо розповів про особисті зустрічі з видатним французом у Донецьку та Києві, про спілкування з ним, про його вплив на своє творче становлення, що й стало вирішальним при виборі шляху та привело до створення унікального творчого осередку у Кривому Розі – єдиного в країні театру музично-пластичних мистецтв.

Творча зустріч вдалася. Численні глядачі не шкодували оплесків, залишили найкращі відгуки.

Свято театру відбулося!

А театр продовжує діяти і тримає свої двері відчиненими для всіх своїх пошановувачів!